Megjelent a Starfield – Tényleg Skyrim az űrben?
Nem túlzás azt mondani, hogy a Starfield megjelenését tűkön ülve vártuk. Mindenkiben ott volt a félelem, hogy a Bethesda követi a AAA stúdiók hagyományait és rendkívül rossz startot produkál majd. Valaki vakon hitte, hogy minden idők egyik legjobb szerepjátéka lesz ez az űropera. Az elvárások vagy túl magasak, vagy túl alacsonyak voltak, és ki-ki ennek megfelelően csalódott vagy épp örömködött. A rossz nyelvek pedig leginkább azt hajtogatják, hogy a Starfield nem más, mint Skyrim az űrben. De ez igaz? Az alábbi írás nem teszt, pusztán egy kis gondolat-ébresztő és ismertető.
Ahol még ember nem járt – Az Űr a legvégső határ
Nem értem, hogy nem csinált még senki egy Star Trek űrkalandozós szerepjátékot. Hiszen a világban minden adva van ahhoz, hogy egy kiváló rpg-t készítsen bármelyik nagy stúdió. Követhetné akár a Mass Effect akár a Bethesda TES formuláját, mindenképp jó lenne. Ami ehhez a vágyálomhoz számomra a legközelebb kerülhetett az a Starfield.
Kis túlzásnak érzem mindkét végletet. Nem, nem ez lett a Bethesda legjobb szerepjátéka. Hihetetlen mennyiségű lehetőség van benne, de továbbra is hiányolom belőle a merész és kreatív ötleteket. Azonban nem „csak” egy Skyrim az űrben mert annál azért több. Engem a kissé csúnyácska karakterek nem zavarnak például sem a TES játékokban és most a Starfieldben sem. Nem ez az-az elem, amiben a Bethesdának újítónak, vagy forradalminak kéne lennie, inkább a mechanika az, ahol lehetne fejlődni.
Szintén teljesen jogtalannak vélem azt az összehasonlítást, amit egy kedves felhasználó tett fel „X” -re (néhai nevén Twitter). Őszintén, pont olyan dolgokat vet össze, amit a játékosok 90%-a meg sem lát játék közben, plusz hozzátenném, hogy a CP2077 esetében a CD Projekt Red fűt-fát ígért, hogy megújítja alapjaiban az rpg-zsánert (nem tette), és olyan élmény lesz a városban sétálni, mintha a való életben lennénk. Már akkor feltűnhetett volna sokunknak, hogy ezek a kijelentések tulajdonképpen erős túlzások és sajnos ezt marketingre használni fenemód gusztustalan szerintem. Arról aztán ne is beszéljünk, hogy a játék vállalhatatlan bugokkal érkezett, főleg konzolokra. Ismételten eljutunk ahhoz az értelmetlen vitahalmazhoz, hogy konzolon mennyire rosszul futnak az új játékok, hogy hogy a PC mennyivel jobb. Ugyan én magam is PC-n játszom, de főleg azért, mert én sajnálom a pénzt egy plusz eszközre, az asztali gépen meg dolgozom, játszom, mindent IS csinálok. A konzolokra való optimalizálás mindig problémás lesz olyan játékoknál, ahol alapjáraton PC-re fejlesztenek, kész, ennyi. No meg a technikai bugok pont azok a dolgok, amiket lehet utólag orvosolni, anno én sem a bugok miatt voltam csalódott a CP2077-nál, hanem azért, mert számomra, mint asztali szerepjátékos, aki játszott az asztali játékkal, nem azt kaptam, amit megígértek. Még csak nem is szerepjátékot kaptunk, ami eredetileg lett volna, hanem akció-szerepjátékot, és a két zsáner alapjaiban más élményt nyújt, hiszen más dolgokra elemekre.
Eljutottunk a lényegi mondanivalómhoz. A Starfield mint szerepjáték egyszerűen jó. teljesen rendben van. Sőt, a Bethesda még fejlődést is mutatott mert végre a fő sztoriszál is érdekes lett nem csak a mellékküldetések. Ismeretes, évtizedek óta running-gag az, hogy a Bethesda játékaiban a mellékküldetések némelyike zseniális, ötletes, vagy csak baromi vicces, így a főszál olyan „meh”. Ilyen volt főleg az Oblivion meg a Skyrim, mindkét esetben egyetlen egyszer vittem végig mindkét játék fő történetét a maradék többszáz órám mellék küldik meg barangolás volt.
Tehát nem. A Starfield nem „csak” egy Skyrim az űrben. Annál több, de az tény, hogy lehetett volna merészebb, kísérketezőbb. Viszont fun? Izgalmas? Érdekes? Szórakoztató? Ezekre mind azt tudom mondani, hogy igen. Lesz majd teszt is részletesen, amint megszabadulok a Shadow Gambit és a BG3 karmaitól is.
A Starfield kapható a CodeGuru oldalán ITT!
„Nehéz szívvel kell ma megosztanunk a hírt, hogy a Shadow Gambit: The Cursed Crew lesz a Mimimi utolsó játéka.” Ezekkel a szavakkal kezdődik a Mimimi oldalán az a blogbejegyzés, amiben a stúdió alapítói elmondják, miért is kell, hogy vége legyen.
Ahogy a logójuk is utal rá, 15 éve készítenek játékokat és sírnak miatta, most viszont nem csak a csapat, de a játékos közösség és a játékipar is velük hullajtják könnyeiket. A Mimimi feltámasztott egy olyan műfajt, nem is akárhogy, amiről azt gondoltuk, soha nem támad fel újra.
Bizonyára már hallottál a különféle szimulációs játékokról, amelyekkel valóban realisztikus élményként ismerhetjük meg az adott tevékenységet. Így van ez a népszerű teherautó-szimulációs játékszoftverrel is, az Euro Truck Simulator 2 felejthetetlen kalandot kínál, ha mindig is kipróbáltad volna, milyen érzés navigálni egy monumentális járművet. Egyeseket nagyon is vonz a kamionos létforma, hiszen irányításunk alatt tartani egy monstrumot igazán erőt próbáló feladat, no és persze felelősséggel tartozunk a szállítmányért is. Elvinni a célhelyre, méghozzá sértetlenül, levezetni több száz kilométert vagy akár még többet egyszerre hívogató és vérpezsdítő. Persze bőven tartogat kihívásokat is.
Samsung Smart televízió kell csak ahhoz, hogy Xbox konzol nélkül játszhassuk a Starfieldet! A Samsung Gamung Hub megoldja nekünk ezt a kérdést az Xbox Game Pass és az Xbox Cloud Gaming támogatásával.