15 év után megszűnik a Mimimi játékfejlesztő stúdió
„Nehéz szívvel kell ma megosztanunk a hírt, hogy a Shadow Gambit: The Cursed Crew lesz a Mimimi utolsó játéka.” Ezekkel a szavakkal kezdődik a Mimimi oldalán az a blogbejegyzés, amiben a stúdió alapítói elmondják, miért is kell, hogy vége legyen.
Ahogy a logójuk is utal rá, 15 éve készítenek játékokat és sírnak miatta, most viszont nem csak a csapat, de a játékos közösség és a játékipar is velük hullajtják könnyeiket. A Mimimi feltámasztott egy olyan műfajt, nem is akárhogy, amiről azt gondoltuk, soha nem támad fel újra.
A taktikai stealth játékok olyan műfaja az, ami főleg a kilencvenes évek végén és kétezres évek közepe felé virágzott. Olyan címek, mint a Desperados, Commandos, mind a legjobbjai ennek a műfajnak, a Mimimi pedig képes volt ezt a kissé beporosodott zsánert színesebbé tenni. A Shadow Gambit: Cursed Crew most jelent meg, augusztus 17-én, én pedig már nyüstölöm is, hogy írhassak róla valami ajánló félét, de a fenti hír okán talán még inkább akarom szeretni ezt a játékot. Egy 35 főből álló, Münchenben székelő indie stúdióról beszélünk, akik pont legutolsó játékukat már önállóan, maguk adták ki, ami azért nem kis szó, még ha némi segítséggel is sikerült ezt megvalósítani.
De miért???
Na, de mégis miért döntöttek így? A fő indok idézve a két alapítótól: „A Shadow Gambit megjelenése után úgy döntöttünk, hogy itt az ideje, hogy prioritásként kezeljük a jólétünket, és meghúzzuk a féket ahelyett, hogy egy újabb többéves gyártási ciklusra szerződnénk.” Mielőtt kiégnének, mielőtt olyan nagy projektbe vágnának bele ismét, ami az idejük és így életük nagy részét is felemészti. Ahol kevés idő marad a családra, önmagukra. Szokták mondani, a csúcson kell abbahagyni és a maguk kategóriájában, a Mimimi valóban a csúcsra ért.
Azért nem kell teljesen pánikba esni. Ugyan új nagy címet ne várjunk ettől a pici stúdiótól, biztosítottak minket játékosokat afelől, hogy még az év vége felé készülnek valami nagy dobással, ami a Shadow Gambit tartalmát illeti, és még sokáig felügyelik a játék biztos működését, hamarosan pedig érkezik egy nagyobb javító patch minden platformra.
A bezárás oka egyébként még az is, hogy kiadásaik egyre nagyobbak lettek az évek során, miközben az egész ipar, főleg az indie szegmens, hihetetlenül kompetitív és nehéz fennmaradni. Kérdezték őket, miért nem váltanak zsánert, és próbálnak valami mást. Válaszuk erre teljesen felelősségteljesen és logikusan az volt, hogy új videójátékzsánerbe beletanulni rengeteg idő, még több munka lenne. Ők a taktikai osonós rpg-ket ismerik, abból pedig már csináltak hármat. Minek csináljanak még egy ugyanolyan játékot. Ők kihozták magukból és ebből a zsánerből is a maximumot, amit az ő esetükben el lehetett érni.
Hogyan tovább
Mi lesz mindezek után azokkal a munkatársakkal, akik viszont szeretnének az iparban maradni?
Dominik és Johannes a két alapító elárulta, hogy a tehetséges csapatot nem hagyják csak úgy az út szélén. Mindent megtesznek azért, hogy máshol helyet kaphassanak, ezért fel is hívták a figyelmet más stúdiók számára, hogy vegyék fel a Mimimi embereit, hiszen bizonyítottan jó munkát végeznek. Nemmellesleg minden dolgozó, fizetésén felül bónuszt is kap a Shadow Gambit bevételei után, hogy könnyebb legyen a munkakeresés időszaka.
„Most arra összpontosítunk, hogy a Shadow Gambit további tartalmait szállítsuk, és a lehető legsegítőkészebb módon teljesítsük a cég ügyvezető igazgatói feladatait - a csapatunk, a rajongóink és az üzleti partnereink felé.”
Megköszönték a segítséget és támogatást, a mentorálást üzleti partnereiknek és támogatóiknak is.
„Szeretnénk köszönetet mondani minden üzleti partnerünknek, különösen a Kowloon Nightsnak, a THQ Nordicnak és a Daedalic Entertainmentnek, valamint minden külső partnerünknek és vállalatnak, akik velünk dolgoztak. Köszönet illeti továbbá a bajor regionális játékalapot, az FFF Bayernt és a BMWK német játéktámogatását is. Mindannyiuk finanszírozása, képességei és segítsége nélkül ez az utazás nem lett volna lehetséges.”
A teljes búcsút ITT olvashatjátok el.
Mi pedig a héten érkezünk a Shadow Gambit: The Cursed Crew tesztjével, addig is vegyétek elő a Mimimi játékait, mint a Shadow Tactics: Blades of the Shogun vagy Desperados III.
A Blasphemous 2 egy 2D-s oldalnézetes metroidvania akció-kalandjáték csak úgy, mint az első része. A Penitent One, a Vezeklő, a Bűnbánó a néma lovag ismét eljött, hogy egy másik királyságba megakadályozza a „The Miracle” átok visszatérését. A második rész eseményei a „Wounds Of Eventide” upgrade után játszódnak és továbbra is olyan torz alakokkal kell megküzdenünk, akiktől egyszerre félünk és szánjuk őket szörnyűséges sorsukért.
A MuHa Games egy aprócska stúdió. A 6 tagból álló fejlesztőcsapat egyik fele az Egyesült Királyságban, a másik fele pedig Lengyelországban él és dolgozik. Szeretem az ilyen kicsi, de lelkes csapatokat, akik mernek kísérletezni. A Thea: The Awakening ötvözi a Civilization széria körökre osztott stratégiai vonásait, a dec-building kártyajátékok csatáival. Az előbbiek mellé még befért egy kis városfejlesztés, történetalapú történetvezetés és szerepjátékokhoz hasonló szintezés, gyűjtögetés és crafting (a crafting az egyik legjobb része a játéknak).
Augusztusban kiváló játékok érkeznek, mindannyian várjuk a Baldur's Gate III-at, de mellette rengeteg olyan játék is érkezik, amelyek megérdemlik a figyelmet. Ajánlunk 5+1 játékot augusztusra.