Diablo IV – nézzünk be a pokol forró lángnyelvei közé
Hol is tart most a Diablo IV? A játék amire sokan vártunk. A játék amitől sokat vártunk. Vajon megváltást nyerhet-e a Blizzard a Diablo IV-el? Meglátjuk, nézzük meg most hogy áll a játék.
Ismerjük meg, milyen elvárásai voltak a játékosoknak, hogy áll most és mit várhatunk a jövőben
Diablo The Legacy
Nem fogok sokat írni a második részről, hiszen aki veterán rajongó az mindent IS tud róla, így azt a nagyon fájdalmasan tüzes stafétát, amit át kellett vennie a harmadik résznek - ami ugyan anyagilag hihetetlen sikeres játék lett, az indulása nem volt zökkenőmentes – azt most a negyedik epizód mancsába nyomták. Mindenki tudja, hogy a Diablo III alulmúlta a várakozásokat, majd jött a Reaper of Souls kiegészítő és a játékosok megfürödhettek Malthael, a halál angyalának „bölcsességében”. Ez a DLC egyértelműen sokat javított az alapjátékon és végül a Diablo III jobb játék lett, mint indulásakor volt. Viszont a Diablo végérvényesen elveszítette azt a kiváltságos címet, amit addig a magáénak tudhatott.
Ami az „akció rpg-k kénköves poklának démonszarvas királya”.
Ezzel még több súlyt pakolva a készülő Diablo IV vállára. Már nem volt elég csak jobbnak lennie, mint a második rész, de meg kellett váltania a harmadik rész bűneit is. Csak ha nem lett volna elég a nyomás az alkotókon.
Két véglettel találkoztam a játékosok részéről a várakozás ideje alatt. Vagy elbaltázza a Blizzard (tekintve azt az átokverést, amit az elmúlt években átélt a cég), és még nagyobb csalódás lesz, mint anno a harmadik. Vagy, mint a purgatórium tüzében megtisztulva elnyerik a játékosok bocsánatát és kegyeit. Ritkán találkoztam olyan véleménnyel amelyik ne lett volna szélsőséges. Az is igaz, hogy ezek a hangok mindig a leghangosabbak, míg az átlag játékos csak egy valamit szeretett volna. Egy hangulatos, bugoktól mentes, darkos hack and slash akciójátékot. Szerencsénkre az atmoszférával és hangulattal nincsen baj. A béta alatt sok időt bolyongtam a térképen, pusztán azért, mert végre érdekelt, hogy mit fedezhetek fel. A zene és a grafikai dizájn komor és nagyon hangulatos lett. Ezt nem lehet elvenni a Diablo IV-től.
A Return to darkness nem csak egy hangzatos frázis. Egyértelmű kinyilatkoztatása annak, hogy a Diablo IV igyekszik visszatérni a második rész elemeihez. A már említett látványvilág, a történet és bizonyos, régen is kedvelt játékmechanikai elemek visszahozatala mutatja is a jó szándékot és a helyes útra való terelődést, ezekkel együtt azért újításokra is maradt energia. Az már más kérdés, ezek mennyire sikerültek jól.
Valami régi, valami új
Lassan evickélünk olyan témák felé, amelyek már meglehetősen szubjektívek lehetnek.
Például a harc a Diablo IV-ben lassabb és taktikusabb lett. Ez az én esetemben pozitívum, mert nekem fekszik (megjegyzem PC-n egér + billentyűzet kombóval játszom) ez a játékmenet és biztos vagyok benne, hogy sokaknak hiányzik majd az a darálás, amit korábban megszokhattunk (vagy más arpg-k esetében tapasztaltunk). A választható kasztok mennyiségét kevesellte néhány játékos, nekem mondjuk pont elég, a későbbiekben biztosan kapunk még újakat (na nem ingyen, ez biztos).
Mikor ezt a bejegyzést írom június 21-e van. A játék még egy hónapja se jelent meg. Ma már aranyszabály - pláne egy AAA játéknál -, hogy várni kell legalább 1-2 hónapot, mire kijönnek a különböző bugfix és egyéb javító frissítések. Ismeretes a sztori, hogy egy streamer elveszítette – Quin69 - egy ronda bug miatt a majd 200 órás hardcore karakterét - egyfelől megértem, mert biztosan frusztráló lehet, másfelől egy ennyire frissen kijött játéknál nem biztos, hogy ezt erőltetni kéne. A történetnek viszont ott van a másik része. Az első 1000 játékos, akik elérik a lvl 100-at hardcore karakterrel, azoknak a nevét felvésik egy hatalmas démon szoborra. Aprócska lépés a hallhatatlanság felé ez egyeseknek. Érthető tehát a dühe, de aki nem egy ennyire komoly játékos, az ne indítson hardcore karaktert még, mert egy crash simán elviheti.
Megérkeztünk az ellenfelekhez, szintezéshez, harchoz. A Diablo IV nehéz. Már volt szó a lassabb és taktikusabb harcról, ahova most vissza kell kanyarodjunk. Négy nehézségi szinten (Adventurer, Veteran, Nightmare, Torment) lehet játszani, az utolsó kettő alapból nem választható.
A szörnyek veled együtt szinteződnek. Egy bizonyos régión belül amint te elérsz egy szintet, ők is szintet lépnek veled együtt. Soha nem fogsz magas szintű karakterrel alacsonyabb szintű szörnyeken végig gázolni. Ez a mechanika nem okozott osztatlan örömet, de ismételni tudom csak magam: teljesen egyénfüggő, hogy kinek jön be és kinek nem. Alapjáraton működőképes mechanika. A hátulütője az, hogy nincs sikerélmény, úgy érzed nem haladsz előre. Hiába szereztél jobb cuccokat, pattintottad ki a legjobb köveket és rúnákat, úgy érzed a játék majdnem ugyanolyan nehézségű, mint korábban és ez demoralizáló lehet. Van még néhány játékmechanikai és dizájn elem, ami ugyanígy ezt a hiányérzetet erősíti. A szörnyek viszont ahogyan erősödnek, okosabbak is lesznek. Nem egyszerűen több életük lesz, vagy nagyobbat ütnek, hanem maga a játékélmény is élvezetesebb lesz.
A pokol bugyrai – játékosok és a játék
A játékosbázis egyik fele hardcore (most magukról a játékosokról beszélek, nem az indítható hardcore karakterről a játékban) player, akik excel táblázatokba számolják az ideális gear összeállításokat, rúnák, kövek és képességek tökéletes kombinációja után kutatva. A másik fele meg csak kikapcsolódni szeretne egyedül, ismeretlenekkel vagy haverokkal munka után, gyerek etetés közben, házifeladat után (vagy helyett). A Diablo IV pedig nem tudja mindkét tábort tökéletesen lefedni, mondjuk én ezt nem is várom el, de biztosan lesz a későbbiekben finomhangolás a kasztokon, illetve többféle szett lesz remélhetőleg. Jelenleg szinte mindenki a tökéletes és legoptimálisabb meta összeállítást kergeti.
Olyan játékosoknak, akiknek maga a zsáner is új, lehet nehézkesebb lesz a Diablo IV. Míg a D3 nagyon kezdőjátékos barát volt, addig a negyedik részről ez kevésbé elmondható. Egy tapasztalt játékosnak ez nem gond, viszont az újaknak, akik most ismerkednek magával a zsánerrel nem lesz egyszerű dolguk, és így a játék is nehezebben tartja majd meg őket. A sikerélmény hiánya, amikor úgy érzed megrekedtél, hogy nem tudod mit is és hogyan kéne csinálni, mit mivel rakj össze, egyszerűen elveszi az ember kedvét a játéktól. Természetesen a játék szépen vezet az elején, megtanítja az alapokat, de ettől még nem lesz könnyebb a játék, és a siker sem ad olyan katarzist.
Jelenleg, nagyon nagy vonalakban így áll a D4. Csak a fő sztorira koncentrálva nagyjából 20-25 óra alatt lehet végig játszani, mire elérjük az Endgame részét az egésznek. Korábbi Diablo játékoktól eltérően, itt látjuk a velünk egy tierben mozgó játékosokat. Nem csak látjuk őket, de lehet csatlakozni, összeállni 1-2 küldetés erejéig, aztán búcsút intünk egymásnak a városban, vagy bármikor. Ez az MMO aspektusa a játéknak frissítően hat.
A játék három havonta kap majd új tartalmakat, és már most rengeteg minden van a D4-ben, ami lekötheti a playereket. A pvp-re kíváncsi leszek, hogyan lesz kiegyenlítve, ott lesznek a randomizált World Bounty questek, az Open World eventek, rengeteg új dungeon…még több World Boss, Helltide events, ahol Lilith seregeivel kell majd megküzdenünk.
A Pokol csak ránk vár. források: Futuregamereleases, Screenrant, Hasznos csatornák Diablo IV-el kapcsolatban (Youtube) Rhykerr Asmongold tv Quin69
UPDATE Megérkezett az első patch – ami érinti az összes classt, van benne bugfix és még sok más Blizzard 1.0.3 Build #42753 (Minden platform) - June 27, 2023 Minden kaszt esetében a rosszul szerepelt képességeket erősítik, nagy figyelmet kapnak főként a Basic skillek. Az alábbi linkre kattintva elolvashatjátok a teljes listát a Blizzard hivatalos oldalán.