A Unity pár napos bejelentése örökre megváltoztathatja a játékipart
Pár napja a Unity, rendkívül átgondolatlan kommunikációval, bejelentette új Unity Runtime díját, melyet 2024 január 1-től akarnak bevezetni. Az alapvető áremelés, néhány fejlesztő szerint nem is volna akkora probléma, viszont az, hogy fel se vetették a fejlesztőkkel való előzetes kommunikációt erről, vagy egyáltalán megfelelően átgondoltan kommunikálták volna a dolgot az alapvetően rengeti meg a bizalmat a cég felé.
A Unity a legtöbbet alkalmazott motor játékfejlesztés esetén. Könnyen használható és megtanulható, és olyan kicsi, akár egyszemélyes indie fejlesztők is tudják használni, akiknek nincs anyagi hátterük kifizetni a nagyobb ár fekvésű Unity Plus-t.
A Unity viszont az elmúlt években, nem éppen pozitív okokból kerül többszörösen média és felhasználói kereszttűzbe. Amikor a vállalat ügyvezetője, John Riccitiello, konkrétan „k*baszott nagy idiótáknak…” nevezte a monetizációban nem gondolkodó fejlesztőket, azzal már elkezdte ásni azt a méretes sírgödröt, amibe vakon sétálnak éppen bele.
Mennyi az annyi?
Az ingyenes Unity Personal, illetve a Unity Plus előfizetéssel rendelkező fejlesztőknek 20 centet kell majd fizetniük, minden 12 hónapon (1 éven belül) belül történt - 200 000 dolláros forgalom és 200 000 telepítés felett.
Néhány fejlesztő nem is magát az áremelést kifogásolja, hiszen egyértelmű, hogy egy szolgáltatás vagy termék akkor tud minőségi maradni, ha abba visszaforog a pénz.
A Rust fejlesztője Garry Newman az alábbiakat írta, amiben elég jól leírja, mi is a konkrét probléma szerinte ezzel a bejelentéssel és tervvel:
„Hadd legyek világos... a költségek nem jelentenek számunkra nagy problémát. Ha minden működött, a nyomon követés hibátlan volt, és 10 penny volt eladásonként, akkor nem nagy ügy. Ha ennyibe kerül, akkor ennyibe kerül. De nem ezért vagyunk dühösek. Azért fáj, mert nem egyeztünk bele ebbe. Azért használtuk a motort, mert előre fizetünk, és csak utána szállítjuk a terméket. Nem mondták, hogy ez fog történni. Nem figyelmeztettek minket. Nem konzultáltak velünk. 10 évet töltöttünk azzal, hogy a Rustot a Unity motorján készítsük. Minden évben fizettünk nekik. És most megváltoztatták a szabályokat.”
Az eredeti. teljes írást itt éritek el: LINK
Amint látható, sokaknak nem az fáj a legjobban, hogy fizetniük kell. A megfelelő kommunikáció és fair play hiánya azonban, teljesen érthető módon, kiakasztotta a fejlesztőtársadalom nagy részét.
A kisebb stúdiók és egy fős fejlesztők esetében, ahol kis csapat is képes kis pénzből hihetetlen sikeres játékot készíteni, ott már lehet probléma bőven anyagi probléma is, a fenti üzletpolitikával.
A Cult of the Lamb fejlesztőcsapata rögtön úgy reagált (ismételten a nem túlzottan tiszta kommunikáció miatt), hogy 2024. január 1-vel le is törli mindenhonnan a játékát.
Érdemes utánaszámolni, hogy mondjuk egy 1-10 fős csapatnak, akik túllépik a korábban említett határt egy éven belül, mennyit is kell fizetniük a Unity felé. Ugye a korábbi bejelentéskor nem igazán tisztázta a Unity, hogy most akkor mindkét kitételnek érvényesülnie kell vagy sem. Utólagosan persze, pár nappal később „X” -en próbálták oltani a tüzet, hogy csak azoknak kell majd ezt a pénzt fizetniük, akiknél érvényesül a 200 000 letöltés és 200 000 dolláros forgalom.
Abba természetesen nem gondoltak bele, hogy ebben az esetben az indie stúdiókat durva anyagi keretek közé szorítják, ami eleve így van, mondjuk egy kis létszámú és anyagi háttérrel rendelkező csapat esetében ez akár azt is jelentheti, hogy le kell húzniuk a rolót.
A Unity igyekezett azzal érvelni, hogy ez a változás „csak” a fejlesztők 10%-át érinti nagyjából. Ezzel tulajdonképpen azt mondják, hogy az a 10% igazából nem számít, ami szintén nem egy jó profil pont, másfelől az a 10% megfogja szívni így vagy úgy. Vagy anyagilag vagy máshogy.
Próbálták még mosdatni magukat azzal, hogy visszamenőleg nem lesz semmilyen játék chargolva. Ennek éppen a GYIK-ben leírtak mondanak ellent. Ugyanis aszerint, érvénybe lép a mechanizmus akkor is, ha bármilyen játék vagy egyéb Unity-vel készült szoftver, 2024. január 1-je előtt és utána is kereskedelmi forgalomban volt és van, illetve lesz. Tehát visszamenőlegesen is leszámolja, elvileg. Bár továbbra is, ez nem egészen tiszta, a Unity pedig nem igazán akar értelmes választ adni a fejlesztőknek.
Külön öröm, hogy a különböző pakkokat ugyanúgy be kell fizetni, tehát a 20 és egyéb centes charge ezeken felül érvényes.
Arról ne is beszéljünk, hogy az egész teljesen egyoldalúan történik. Tehát a két fél közötti szerződést a Unity egyetlen kattintással fordítja át anélkül, hogy az érintetteket akár minimálisan is bevonta volna.
Az új feltételek fixek, sehogy nem lehet alóla felmentést kapni, így aki nem tudja és nem is akarja elfogadni ezeket a feltételeket, annak gyorsan új motor után kell néznie. Az egész egy nagyon költséges menet lesz mindenkinek, aki ez utóbbit választja, de igazából itt nincs jó döntés, hiszen vagy ügyesen sikerül a treshold alatt maradni vagy ki kell fizetni a 20 centet letöltésenként ÉS vásárlásonként vagy új motort kell használni, akár régi játékokhoz is.
Miközben íródik ez a cikk a Unity próbál szépíteni, pontosítani a fentiekkel kapcsolatban. Elvileg csak az első letöltéskor kell fizetniük a fejlesztőknek – igaz továbbra is nehézkes pontosan követni ezeket a dolgokat PC esetében -. Rami Ismail világított rá még egy olyan problémára, hogy ezt a mechanikát kihasználva akár bosszúból is tönkre lehet tenni egy stúdiót vagy kiadót. Egyszerűen botokkal, virtuális gépekkel fake telepítéseket létrehozva pikk-pakk nullázni lehet bárkit, aki valaha Unity-val készített programot kereskedelmi forgalomba tett és az még él 2024-ben is.
A bizalom törékeny
Rengeteg fejlesztő, főleg indie stúdiók – de mondjuk sikeres játékkal – jelezték, hogy akkor sem maradnak meg a Unity-nál, ha a cég visszatáncol és pozitív változtatásokat eszközölnek a jövőben. A bizalom örökre és visszavonhatatlanul tört össze rengeteg fejlesztő és játékos esetében. És akkor most még csak a játékokról beszélünk, olyan szoftverekről nem, amit már iparágak használnak, szintén Unity segítségével. Jó eséllyel a Unity most úgy rúgta fenéken magát, mint senki soha. Azért azt túlzásnak érzem, hogy tönkre fognak menni, bár láttunk már karón varjút, azért ha a nagy cégek nem pártolnak el, akkor talán túlélik, bár a részvények durva esése nem ad okot a bizakodásra. Azz elmúlt időszakban nem teljesít jól a cég, már ami a médiamegjelenéseit illeti, botrányt, botrányra halmoznak és ennek az egyik fő okozója John Riccitiello, akiről fentebb már írtam. Elképzelhető, hogy megpróbálják eltávolítani, ha a helyzet nagyon problémássá válik.
FRISS – Be kellett zárnia néhány irodáját a Unitynek a fenyegetések miatt
BREAKING: Unity canceled a town hall this morning and closed two offices due to what CEO John Riccitiello said was a credible death threat, according to people familiar. This comes in the wake of a controversial price hike from the video game tech maker https://t.co/Xldfu5q9A4
— Jason Schreier (@jasonschreier) September 14, 2023
Állítólag a Unity munkatársai halálos fenyegetéseket kapnak, bár az nem tisztázott, hogy pontosan ki vagy kik kaptak ilyen fenyegetést. A Bloomberg jelentése szerint a Unity vezetőségének le kellett mondania a mai napra tervezett, fontos találkozóját, és bezárták két irodájukat, John Riccitiello vezérigazgató szerint "hiteles" halálos fenyegetések érkeztek hozzájuk, bár ez utóbbi nincs hivatalosan, mondjuk rendőri szer részéről megerősítve. "Ma értesültünk egy lehetséges fenyegetésről néhány irodánkat illetően" – mondta a Unity szóvivője. "Azonnali intézkedéseket hoztunk, hogy biztosítsuk munkatársaink biztonságát, ami a legfőbb prioritásunk. Ma és holnap bezárjuk azokat az irodáinkat, amelyek potenciális célpontjai lehetnek ennek a fenyegetésnek, és teljes mértékben együttműködünk a bűnüldöző szervekkel a nyomozás során." Én elsősorban azt feltételezem, mivel egy vezetőségi tárgyalást kellett lemondaniuk a biztonságuk érdekében, hogy elsődlegesen nem a kis dolgozókat fenyegették meg, „X” -en is elsősorban, szinte mindenki a vezetőséget ekézi, főleg a már említett vezérigazgatót.
A botrány egyelőre nem csöndesül, sőt egyre dagad és a Unity-nak itt és most a napoknak sürgősen lépnie kell valami értelmeset, mert sokkal nagyobb veszteségek is érhetik őket, mint anyagi, bár reméljük ilyesmi nem következik be.
A Cyberpunk 2077 megkapja a várva várt DLC-jét, a Phantom Liberty mellé pedig egy 2.0-ás upgrade is érkezik 2023. szeptember 26-án, amiben rengeteg új tartalom lesz. Új funkciók és fejlesztések MINDENKI számára, aki megvette vagy megveszi az alapjátékot.
Nem volt rossz ez a Gamescom, de nem is volt katasztrofális. Olyan jó is meg nem is. Érdekes is meg nem is. Volt is rajta ruha, nem volt rajta ruha. Se ilyen, se olyan. Nem tudom miért, de az egész eseményről a Fekete Vipera című sorozat jut eszembe, abból is a negyedik évad amikor a tábornok mindig azt mondja a pajesz és bajusz igazításnál: „Semmi drámai.”
A hányatatott sorsú Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 ismét feltámadt, úgy tűnik csak-csak kihúzzák a karót a szívéből, hadd legyünk mind vértestvérek, és együtt emelkedjünk a vámpírtársadalom tetejére, ahol nem csak halandók, de saját kotériánk tagjai is mind-mind csak lépcsőfokok. Persze amíg mi azzal vagyunk elfoglalva, hogy tegyünk kedvére atyánknak, az elsőszülöttnek vagy éppen magának a Hercegnek, addig más titkos és sötét erők rángatják tetteinket.