
Végre egy játékadaptáció, ami nem hasalt el? Fallout 1. évad ajánló
Ha játékadaptációról van szó, akkor a játékosok gyomra egyszerre szorul össze az aggodalomtól. Valljuk be, hogy eddig nem igazán sikerült igazán jó videójátékból adaptált filmet vagy sorozatot készíteni, még a közelmúltban is tudunk olyan címről, ami főleg a rajongók elvárásait, mélyen alulmúlta (rád gondolok HALO sorozat). Uwe Boll meg mintha azért kapna külön pénzt, hogy a játékadaptációkat rendszeresen a sárba rántsa. És akkor itt van nekünk Jonathan Nolan és Lisa Joy, akik úgy hozták tető alá a Fallout sorozatot, hogy azt gamerként és kívülálló nézőként is élvezni lehet! Na de mi a siker titka?
”War…war never changes” - avagy a világ építés iskolapéldája
Sok-sok évtizednyi játékadaptációs bukfencek és csalódások után, a The Last Of Us, az Arcane vagy épp a Cyberpunk Edgerunners megmutatta a nézőknek, hogy megfelelő hozzáértéssel, alázattal és rajongással, igenis lehet jó játékadaptációt készíteni. Mivel jómagam nem szeretem a The Last of Us játékokat, a sorozatot se láttam, pusztán ismerőseim és az interneten fellelhető dicshimnuszok alapján mondhatom, hogy jó lett. Azonban a Cyberpunk már személyes ügy volt nálam. Az asztali szerepjátékot rendszeresen játszom, ismerem a világát és az Edgerunners megértette, miről is van itt szó. Az Arcane egy remek animációs sorozat, jó karakterekkel, pedig a LoL szintén messze áll tőlem (Dota2 játékos vagyok bocs). Viszont tudtam élvezni mint kívülálló. A továbbiakban előfordulhatnak SPOILEREK!
Az Amazon pedig nincs épp a szívembe zárva. A Rings of Power borzalmas, nem csak mint Tolkien világából ihletett történet, hanem mint sorozat, mint filmművészeti termék is pocsék. Ezért vegyes érzéseim voltak, amikor meghallottam, hogy az Amazon készíti a Fallout sorozatot. Azt tudjuk, hogy van pénz lóvéra, de vajon tudnak-e olyan showrunnereket, rendezőt/rendezőket találni, akik legalább ismerik, sőt talán szeretik az adott játék világát. Mert ezek nélkül megint kapunk egy Witcherhez hasonló baklövést, ahol a főszereplő hiába ismeri kívül-belül a lore-t és a játékokat meg a könyveket, ha az írók és rendezők és a producerek nem értenek belőle semmit, nem ismerik és még nem is szeretik.
Szerencsénkre Jonathan Nolan ismeri és szereti is a Fallout játékok világát, a sorozatban leginkább a Fallout3 és 4 elemei tettenérhetők de van bőven fejhajtás a régi részek emlékére nem mellesleg a New Vegas biztosan a kánon része, akárki-akármit sír az interneten.
Az első rész első 7 perce zseniális. Ha van szinte tökéletes sorozat nyitány, akkor ez az. Megismerjük mi vezetett oda, hogy szinte az egész bolygó egy nagy radioaktív pusztasággá váljon. A hetedik percben azt látjuk, hogy rengeteg atombombát dobnak le 2077-ben.
Már itt látni, hogy a 153 millió dolláros büdzsé jól lett felhasználva. A díszletek, a ruhák mind kiváló minőségűek, a propok le-lettek gyártva rendesen, biztos hatalmas munka volt mindezt elkészíteni, de abszolút megérte. Külön kiemelném az első percekben szereplő Teagan Meredith játékát aki Janey Howard-ot alakítja (Cooper Howard kislányát). Az egész sorozatban ennyi szerepe jut, de komolyan mondom, hogy hihetetlen tehetséges gyerekszínésszel van itt dolgunk. Az a tekintet, az-az ártatlanság és intelligencia és félelem ami süt róla, remekül lett eljátszva na.
Tehát rögtön megkapjuk azt a felütést, ami megadja az egész sorozat és a világ hangulatát. Ötvenes évekbeli zenék és öltözködési és enteriőr stílus, pont mint a játékokban. Az aláfestő zenék mind tökéletesen illenek az adott jelentsorhoz, amelyek gyakran véresek, már-már nevetségesen erőszakosak, pont mint a játékokban. Végtagok repülnek le, valakinek a szemébe döfnek egy villát vagy épp szétrobbantják a fejét egy speckó lövedékkel. Tehát igen, a világépítés végig konzisztens, rengeteg megépített díszlettel és proppal a VFX csak rásegítő vagy kiegészítő eszköz, pont ami a dolga a VFX-nek. Igazi szellemvárosban forgattak sok jelenetet, ami csak még autentikusabbá tette a kihalt, posztapokalitikus világot. Mindehhez a sok visszatérő NPC karaktert kapunk, akik pont olyanok mint bármelyik Fallout játékban az NPC-k.
Ezeket az apróságokat persze csak a videójátékos és Fallout rajongó közönség veszi észre, viszont a nem játékos nézőknek tökéletes keretet adnak a sorozat világának megismeréséhez. Összegezve, a világépítés 8 rész alatt nagyon jól sikerült, egy-két dolog lehet esetleg kérdéses és túl misztikus, de nem kell mindent ellőni az első évadban nem igaz?
Na de egy sorozat se működik igazán jó karakterek és történet nélkül, ezen a téren mi a helyzet?
”Okey, dokey!”
Lucy a vault-dweller, Coop a Ghoul és Maximus a fegyverhordozó/apród. Három főszereplőt kaptunk akik tökéletesen jelképeznek és képviselnek 3 különböző életmódot, és szemszöget ami a Fallout világát jelenti. Kezdjük talán mindenki kedvencével, a Walton Goggins (Aljas Nyolcas, Shileds, Django Unchained, A törvény embere) által megformált Cooper Howard, aki egyben a Ghoul lesz az aki az első pár epizódban, Ghoul képében inkább tűnik rosszfiúnak, mintsem főhősnek, igaz ez utóbbi állítás később se lesz rá érvényes. A Ghoul az aki ismeri a világ szabályait, tudja hogyan kell túlélni a Wastelanden, leginkább mások élete árán természetesen. Azonban mint minden western-antihős vagy hős, ő is követi a saját morális szabályait. Több mint 200 évet sikerült túlélnie, igaz ez némiképp átrendezte kinézetét. Az egykori sikeres western sztárszínész Cooper Howard valahogy átvészelte az elmúlt több száz évet, mégpedig okkal és céllal. Nem az egyszerű túlélés vezérelte, így szinte rögtön leesik, hogy a Ghoul egy sokkal összetettebb karakter mint azt elsőre gondoljuk. Walton Goggins pedig zseniálisan játszik. A két idősíkon két egészen különböző karaktert kell játszania, akikben mégis hamar felfedezzük ugyanazokat az alapvető morális princípiumokat. Szép lassan megértjük, miért olyan amilyen, bár ettől még nem kell feltétlenül egyetértenünk a tetteivel, mint ahogyan Lucy sem ért vele egyet!
Nyergeljünk is át a hármas fogat női tagjára, aki olyan mint a friss levegő.
Nem csak a sorozatban hat üdítőnek a jelenléte, de úgy általában manapság borzasztóan rossz női karaktereket sikerül írni sorozatokba és filmekbe, ezért az Ella Purnell (Yellowjacket, Arcane, Belgravia) által megformált Lucy MacLean-t nézni és hallgatni csupa öröm. A 33-as Vault egykori lakója elhagyja az addig biztonságot adó otthonát, hogy megtalálja apját, Hanket aki egyben a Vault 33 Felügyelője. Mint minden Fallout játékban, megkapjuk Lucyn keresztül a fő küldetést, hogy aztán szokás-szerint az egész sorozatban mellékküldetésekkel jussunk el a végcélhoz. Hanket az általam nagyra tartott és kedvelt Kyle Maclachlan (Dűne 1984, Twin Peaks, Kék bársony) alakítja, akit mindig is remek és alulértékelt színésznek tartottam és hát itt az utolsó részben olyat játszik, hogy csak pislogtam. Ella pedig szintén remekel, hatalmas, ártatlan kék szemeivel néz ránk, mosolyog, aztán a következő percben mocskosan, radioaktív vízbe ázva könyörög azért, hogy a Ghoul engedje át neki a fejet, amit el kell vinnie Moldavernek. Lucy karaktere remek ívet rajzol, naivitása miatt rendszeresen hoz rossz döntéseket, bajba sodorva magát, vagy épp bántva olyasvalakit aki nem feltétlen szolgált rá. Tudatlansága gyakran megbosszulja magát, de szerencsére tanul belőle, nem hisztizik de nem is egy Mary Sue akinek minden sikerül azonnal. Meg kell tanulnia ebben a kegyetlen világban élni, miközben valahogy próbálja megőrizni azokat a morális értékeket amiben felnőtt és amiben hisz. Mondhatni ő a Ghoul érem másik oldala. Saját hitvallása szerint cselekszik, ami viszont nem biztos, hogy ebben a világban működik. Nem egy girlboss, akinek nem kell segítség, meg ne mondja meg neki egy férfi, hogy mit csináljon. A mellé szegődő Maximussal pedig szépen kialakul egy bizalmi kapcsolat, amire szerintem igenis lehet építeni a romantikus szálat. Sokan fanyalogtak emiatt, mert hát miért is vonzódnak egymáshoz. Nos ezt, aki figyelt, rögtön az első részben megértjük. Lucy egy elrendezett házasságra készül, mégpedig örömmel, hiszen a 33-as Vaultban már csak rokonok vannak kvázi, vagy olyan férfiak akik nem biztos, hogy alkalmasak a szaporodásra. Kikerülve aztán a radioaktív pusztaságba kikkel találkozik? Ghoulokkal, vademberekkel, erőszakos gyilkológépekkel akik leginkább megenni szeretnék őt és elvenni a cuccait. Maximus pedig rögtön úgy ismerkedik meg vele, hogy akár egy hős lovag, a bajba jutott hölgy megmentésére siet. Na, most térhetünk át Maximusra.
Ő az aki talán leginkább a két másik karakter által képviselt eszmerendszerek között elhelyezkedik. A Brotherhood Of Steel egyik tagja, akik egy paramilitáris szervezet. Feladatuknak tekintik a régi technológiák felkutatását és megőrzését. Működésük leginkább a középkori lovagrendek és a római légiók működésére hajaz. Itt ismerkedünk meg Maximussal aki szintén egy szerencsétlen karakter első ránézésre. Hasonlóan Lucyhoz ő is kissé elszigetelten éli életét, de mégiscsak a felszínen, így több köze van a valósághoz. Ambiciózus ember, aki maga is lovag akar lenni, hogy bántsa azokat akik őt és a családját bántották. Csetlik botlik apródként, igazi punch-bag aki ha lehetősége nyílik rá, egy elég fontos döntést hoz, ami onnantól fogva megváltoztatja az életét. Meg kell tanulnia a felelősséget, az alázatot. Aaron Moten dolga volt talán a legnehezebb és ugyan az ő karaktere is nagy fejlődésen megy keresztül, szerintem a legnagyobb munka az ő karakterével a második évadban lesz. Maximus rátalált egy olyan lélekre Lucyban akivel hasonló értékeket vallanak, akiben megbízik, mindketten bizonyították, hogy megbízhatnak egymásban és a Wastelanden talán nincs is ennél fontosabb, mert itt az ember lánya nem azt keresi csak egy partnerben, hogy jóképű legyen, meg jól keressen, hanem mondjuk ne akarjon megölni vagy éppen átvágni a következő alkalommal ha mondjuk nehéz helyzetbe kerülünk. Sok drámai pillanat jut Aaronnak is, aki tisztességgel teljesíti a feladatát és az utolsó képkockákon, amikor látjuk őt, igazán átérezzük azt a bizonytalanságot és félelmet amit érez, kiváló munka a színésztől, le a kalappal.
Szeretném még kiemelni a Lucy öccsét, Norm-ot játsszó Moises Arias-t. Az ő karaktere és külön történetszála a Vault 33-ban nagyon jól lett kidolgozva, a hacker jelenet pedig abszolút hihető volt végre! Van egy jelenet, ahol be akar lépni egy számítógép rendszerbe ami egy felügyelőé. Nem, nem kezdi el találgatni a jelszavakat mint szinte minden filmben a vagy sorozatban, hanem egyszerűen tényleges informatikai megoldással kerüli meg a dolgot. Hihető nem ultrahacking, hanem egyszerű informatikai ismeretekre alapuló dolog, amiben tudjuk már a sorozat eleje óta, hogy Norm kivételesen lelkes. Egy kíváncsi, de alapjáraton szégyenlős, szkeptikus és gyáva karakter aki rendíthetetlenül, de nagyon okosan halad előre a rejtély felkutatásában.
A további mellékszereplőkről is ódákat tudnék zengeni. Mindenki hibátlan, a karakterek és az őket alakító színészek munkája is kifogástalan. Órákat tudnék beszélni mindenkiről. Nyugi, nem fogok.
A New Vegas most akkor kánon vagy sem?
Édesjézus…az utóbbi két napban semmi mást nem néztem Youtube-on, mint fanyalgó videókat, hogy megértsem, kinek mi a baja. Továbbra is imádom az olyan címeket mint például: A Fallout sorozat törölte és tönkretette a teljes New Vegas-t meg a Fallout-ot…nyenyenye. Az ilyen videók 90%-a olyan dolgokba köt bele ami vagy direktbe lett misztikumként hagyva ami egyértelműen a második évadban fog tisztázódni, vagy csak szimplán azon hisztizik, hogy oké a Ghoul-ok halhatatlanok, de nem sebezhetetlenek. Megjegyzem nem is sebezhetetlenek, lévén legalább hatot megölnek a sorozatban. “De akkor a Cooper Ghoul miért nem hal meg ha meglövik?” Mert nem olyan helyen lövik meg? Plusz az altató nem igazán fog hatni rá, mert ellenálló a szervezete. Vagy a legnagyobb kedvenc belekötés: “Miért az a neve, hogy Ghoul? A Ghouloknak van neve a játékokban!” Na erre mondom, hogy ez az illető meg se nézte a sorozatot, mert a The Ghoul az konkrétan egy becenév, mert szinte mindenki amúgy Coop-nak hívja! Mert ő Cooper! Maradjunk annyiban, hogy a Fallout rajongók között vannak olyanok, akik csak utálni akarják a sorozatot, hiszen ezek azok a játékosok akik az 1-2 rész és a New Vegason kívül semmit nem ismernek el, mert a Bethesda rossz és fúj és ismételten: nye, nye, nye. Igen a Bethesda, élén Todd Howarddal csinált baromságokat, ÓÓÓÓ de még mennyire. Van ott baj a toronyban. DE, emellett rengeteg jót is csináltak, szóval nyugi. Todd egyébként tisztázta is, hogy igen a New Vegas eseményei kánonnak számítanak, chill everybody.
Az alább olvashatjátok Todd Howard válaszát az IGN számára. De itt a LINK is.
"Óvatosak vagyunk az idővonallal kapcsolatban" - mondta Howard. "Néhány helyen lehet egy kis zavarodottság. De minden, ami az előző játékokban történt, beleértve a New Vegast is, megtörtént. Nagyon óvatosak vagyunk ezzel kapcsolatban."
És a Shady Sands bombázásáról?
"Csak annyit mondhatok, hogy ott szorosabbra fűzzük a szálakat, de a bombák közvetlenül a New Vegas eseményei után hullanak."
Na de mi a controversy, amiről sokan beszélnek. A sorozat egyik epizódjában van egy jelentsor, ahol egy iskolai táblán fel vannak rajzolva Shady Sand-beli események idővonala. Aki nem tudja, főképp a kérdés az, hogy most akkor mi van az NCR-al (New Californian Republic). Shady Sand a fővárosa az NCR-nak. Az NCR egy frakció, ami elég prominens a játékokban, a New Vegasban is említik, bár ott azt is mondják, hogy nem minden oké azért ott se. Meg úgy egyáltalán az NCR se szentekből áll. Tehát a jelenetben azt látni, hogy 2277 The Fall of Shady Sand. Majd a timeline nyíl mutat TOVÁBB egy gombafelhő. Tehát Shady Sand le lett bombázva. Az hogy miért, arról itt nem írnék, de a sorozatban kiderül. Sok rajongó itt egyértelműen nem figyelt oda. A Fall of Shady Sand időpont nem a bomba ledobásának az ideje. Azt tudjuk, hogy az NCR-on belül növekedett a korrupció és megkezdődött a széthúzás. Tehát a Fall of Shady Sand az erre utal, mint minden nagyhatalom elkezd lassan szétesni a súlya alatt. Majd jött a bomba, már 2277 után. Tehát minden ami a New Vegasban történt, az kánon és kész.
Úgyhogy megnyugodhat mindenki a Bethesda sem az Amazon nem nyírta ki a Fallout világot. Igaz, aki utálni akarja a sorozatot, utálni fogja és talál mást amin fanyaloghat. Számomra a Fallout sorozat abszolút felülmúlta az elvárásokat. Élvezhető sorozat, remek történettel, kiváló karakterekkel, hibátlan díszletekkel és hangulattal. Természetesen a sorozat népszerűségének köszönhetően a Fallout játékok reneszánszukat élik. Európában ezekkel játszanak a legtöbben, sőt a mára-már helyre pofozott Fallout76 is rengeteg játékost tudhat magáénak.
Végszóként. Úgy vélem egy remek sorozattal lettünk gazdagabbak. Adjuk meg az esélyt a folytatásra.
A Baldur’s Gate 3 a tavalyi év egyértelmű sikerjátéka lett. Egy teljesen kész, profin összerakott szórakoztató kalandot kaptunk, amit akár offline is tudunk játszani, ha elmegy a net. Arról beszélni, hogy megérdemelten ekkora nagy a hype körülötte, most nincs értelme. Arról viszont érdemes beszélni, vajon készül-e következő rész? Nos, a Larian megadta erre a kérdésre a végső választ.
Szerencsére tudunk válogatni kiváló megjelenések közül a 2023-as évből. A lista lényege olyan játékok bemutatása, amelyek tetszettek nekünk és hogy megmutassuk a BG3-on túl is van azért élet és nem haldoklik a gamer kultúra vagy a videójátékipar úgy vagy annyira, mint azt gondoljuk. Íme a mi 5+1 lista tavalyi kedvenceinkről.