A Valve következő játéka lehet a Project8, más néven Deadlock – de mi is ez?
Pár napja kaptam meghívást egy játék tesztelésére, ismerősön keresztül. A kérdése az volt: Érdekel-e engem egy fps MOBA szerű játék? A válaszom természetesen igen volt, hiszen a Paragon elsüllyesztése óta várok egy ilyen játékra. A Deadlock nem hero shooter, tévedés volna az Overwatch-hoz hasonlítgatni, mert a Valve új játékának egészen más ritmusa van. De akkor még is mi a Deadlock?
Egy furcsa mix, ami már tesztfázisában is roppant szórakoztató
Megértem, miért próbálják meg sokan, az OW-hez vagy éppen a TF2 (Team Fortress 2) játékokhoz hasonlítani, pedig a Deadlock még ha első ránézésre emlékeztethet is ezekre, sokkal közelebb áll a Dotához vagy még inkább a SMITE-hoz. Akinek pedig volt szerencséje 2016-ban kipróbálnia a Paragont, mielőtt 2018-ban végleg elengedték a játékot (a Fortnite javára) annak le fog esni, hogy a Deadlock az bizony nem hero shooter, hanem egy MOBA (multiplayer online battle arena) csak éppen TPS (third person shooter) nézetből és nem felülnézetből játszhatjuk.
A playtest érdekes módon ért el minimum 17 ezer játékost a legutóbbi hétvégén (2024.08.10-11.) úgy, hogy tulajdonképpen senki nem tud a játékról. Túlzás volna azt mondani, hogy nem létezik, sokkal inkább az volna a helyes megfogalmazás, hogy még hivatalosan nem bejelentett. Még így is, hogy csak szájról szájra terjedt a játék tesztfázisa, ismerősök és barátok között ütötte fel a fejét a dolog, természetesen Steamen. Jómagam is így kaptam meghívást, azt se tudtam, hogy dolgozik bármi ilyesmin a Valve, ahogyan a legtöbb online gamer magazinnál sem tudott többet a projektről.
A játékban többször is figyelmeztetnek minket a készítők, hogy amivel most játszunk az csak egy kezdetleges, még bőven fejlesztés alatt álló játék tesztfázisa. Megkérnek arra is, hogy lehetőleg ne osszunk meg képanyagokat senkivel, amit én tiszteletben is fogok tartani. Azt viszont már nem tiltotta senki, hogy ne lehetne beszélni a Project8-ról. Ugyanis ha ügyesen kutakodunk kicsit a játékban, akkor láthatjuk, hogy ezen a néven dolgozik a Valve a játékon.
Most akkor ez egy újabb Dota2?
Azért annak nem nevezném. A Deadlock világa engem abszolút megvett magának kilóra, és aki szerette a Bioshock széria látványvilágát, annak ez is tetszeni fog. Megkapjuk azt a steampunk és urban fantasy keveréket ami leginkább a Marvel féle Pokolfajzat világára emlékeztet és megvallom, piszkosul menőn néznek ki a karakterek. Gengszter csajszi Tommy Gunnal, van egy kék színű Pokolfajzatunk is, aki egy kicsit még Bestiára hajaz az X-Men szériából vagy éppen kedvenc duci robotom Dynamo, aki elegáns negyvenes évekbeli ruhában kocog, majd az ultijával (ami egy Enigma féle fekete lyuk) összehúzza a körülötte álló ellenséges hősöket.
Nyilván tetten érhető sok olyan képesség, amit már láttunk mondjuk a Dota2-ben, mégis a karakterek kinézete, plusz a játék ritmusa annyira más, pörgős é egyedi lett, hogy a hasonlóságok nem zavarnak, sőt! Így sokkal könnyebb volt megtanulnom használni bizonyos képességeket. Ott van például Haze, akinek az egyik képessége egy altató lövedék, amit nagyjából úgy kell használni, mint Overwatchban az Ana altatóját. Ugyanaz a mozdulat és mechanika áll mögötte, amit nem neveznék nyúlásnak, mert azért maga a képesség nem újdonság egyáltalán, viszont kifejezetten jó érzés, hogy egy másik játékból tanult reflexet itt is tudok alkalmazni.
Van egy sima és egy kitartott erősebb közelharci támadásunk, van csúszás ugrás és dupla ugrás, és a földön, illetve a levegőben is van dash. És itt jön be egy olyan mechanika, ami miatt sokkal gyorsabbnak érzem a játékot. Az, hogy nem csak vízszintesen, de vertikálisan többféleképpen lehet mozogni, hogy oda kell figyelni emiatt a staminára, behúz a játék még egy faktort, ami miatt izgalmasabb lesz a játék. Nem mellesleg a pályán rengeteg helyen átmászhatunk, felmászhatunk, olyan pozíciókat vehetünk fel, ami tökéletes egy bekerítéshez, vagy meneküléshez. A pálya design is ötletes, de elsőre mindenki el fog tévedni, ezt szinte garantálom. Lehet kicsit farmolgatni a térképen, de nincs az a szörnyű érzésünk mint mondjuk Dotában, amikor valaki ki se jön az erdőből 20 percen keresztül mert csak farmol. Ilyen itt nincs. Van ugyanúgy aegis, fel lehet venni apróbb bónuszokat, mint például +3%-kal több fizikai sebzést tudunk okozni, plusz 12 élet és így tovább.
Azt mondom, mindenki, akinek van lehetősége, kap meghívót, az menjen és próbálja ki ezt a játékot. 16 hőst lehet kipróbálni, vannak ajánlott karakterek, amivel könnyebb megtanulni játszani, mindegyik tök más, de élvezetes. Minden nap 16 órától van élő playtest, tehát ekkor lehet pvp módon egymás ellen meccselni, napközben csak botok ellen lehet. A csapatok 6v6 vannak felosztva, és amit még meg se említettem az az egyik legjobb dolog a játékban, a Bioshockból vagy akár Dishonord2-ből ismert sínpálya. Amikor elkezdődik a meccs, a játék maga automatikusan oszt ki mindenkit valamelyik lane-re amiből négy van. A síneken lehet oda vissza közlekedni a térképen, visszamenni a kezdőpontra, vagy kijjebb menni. Viszont a pálya csak addig használható ameddig ki lett tolva a lane. Tehát ha mondjuk az ellenséges csapat kis katonái (aranyos gyertyameberkék) a mi egyik vonalunkon beljebb jöttek a bázisunk felé, akkor a sínpálya hossza lerövidül.
Végszó
Nekem eddig tetszik a játék. Persze van egyensúly probléma a hősük között (Vindicta….húúú azt hogy utálom már most) de nem futottam mérhetetlen nagy bugba, a meccsek pörgősek, minél többet játszol, jobban kiismered a térképet, annál gyorsabbak lesznek. Kíváncsi vagyok hogyan alakul a játék jövője, egyáltalán élő projekt lesz-e belőle és megfog-e jelenni és ha igen mikor. Addig is, aki tudja, próbálja ki amíg lehet!
A Baldur’s Gate 3 a tavalyi év egyértelmű sikerjátéka lett. Egy teljesen kész, profin összerakott szórakoztató kalandot kaptunk, amit akár offline is tudunk játszani, ha elmegy a net. Arról beszélni, hogy megérdemelten ekkora nagy a hype körülötte, most nincs értelme. Arról viszont érdemes beszélni, vajon készül-e következő rész? Nos, a Larian megadta erre a kérdésre a végső választ.
A tavalyi évben megjelent néhány igen emlékezetes cím, hogy csak a Baldur’s Gate 3-at ne említsük, vagy ott volt a Starfield (vegyes fogadtatással azért) a Diablo IV (ami a D3-hoz hasonlóan majd 5 év múlva lesz kiválóan játszható) és megannyi indie projekt, mint a Shadow Gambit: Cursed Crew, amivel együtt sajnos a MiMiMi Games be is zárta kapuit, bár játékuk talán a legjobbra sikeredett. Nézzük meg, mit várunk 2024-ben?